30. 01. 2011.

Potpuni nestanak 2-taktnih mašina i povratak 250-ica

Motocikli pokretani 2-taktnim motorom su zvanično mrtvi. Aprilia RS 125 i Derbi GPR 125 su među najnovijim "žrtvama". Jedini motor (kojeg trenutno mogu da se setim) koji i dalje koristi 2-taktni motor je Cagiva Mito (i njegov buraz Raptor 125), ali pretpostavljam da će i to morati uskoro da se promeni. Svi 2-taktni motori koji su možda još uvek u proizvodnji će biti zamenjen sa modernim 4-taktnim mašinama. Jedini izuzeci su 50cc motori, ali i tu već možete naći dosta minijaturnih četvorotaktnih mašinica. 



Dvotaktaši nisu u stanju  da prate savremene norme za zaštitu okoline. To je glavni razlog zašto se ovo dešava. Ostali nedostaci su im visoka potrošnja goriva, obavezno dodavanje posebnog motornog ulja u gorivo (ovo je delimično rešeno automatskim mikserima, ali je dobro ulje i dalje skupo), a dodao bi i da je trajnost dvotaktnih mašina često pod znakom pitanja. 

Imaju oni i neke pozitivne strane, npr. mnogo više snage iz iste zapremine u odnosu na 4-taktne motore (dvostruko veći broj radnih taktova), veoma jednostavan dizajn (bez ventila, bez bregaste osovine) - što ih čini laganim, ali i jeftinijim za proizvodnju 
i jednostavnijim za održavanje. 

Pre nekoliko godina pojavile su se glasine o potpuno novoj unapređenoj vrsti 2-taktnih mašina, koja će ih vratiti na scenu, ali to se nikada nije dogodilo. Možda je razvoj ili proizvodnja ovih mašina izašla previše skupa ili nisu postignuti očekivani rezultati, ne bih znao da kažem. 

U poslednjih par godina, pročitao sam nekoliko uporednih testova između različitih 125cc motora, uz mešovito učešće dvotaktnih i četvorotaktnih mašina. Ovakvi testovi
 mi se nikako nisu svideli. Takvo poređenje motocikala sa različitim tipovima motora je jednostavno nelogično i nepravedno. Ova dva tipa mašina su radikalno različite, od kojih svaka ima svoje prednosti i mane, ali najupečatljivija nelogičnost je ogromna razlika u konjskim snagama. 12-15 KS (oko 9-11 KW) je tipično za 125cc 4-taktne mašine, dok dvotaktne mašine bez problema izvlače dvostruko veću snagu.

Neki od vas bi rekli: "Da, ali koristili su prigušene verzije 2-taktnih mašina, sa sličnom snagom", ali ni to ih ne čini jednakim. 2-taktnom mašinom gonjen motocikl dizajniran je normalno funkcioniše uz mnogo više snage i brzine, tako da svi delovi su na višem nivou - okvir, kočnice, gume; tako da su poređenja nelogična u svakom slučaju… na kraju se sve svede na poređenje baba i žaba.

Uskoro, među 125-icama, imaćemo Cagivu Mito u klasi za sebe (ako se i to ne promeni), a svi ostali će preći na četvorotaktne mašine, zajedno sa novajlijom - Apriliom RS4. Nadao sam se da će Aprilia plasirati RS4 ove godine, ali najverovatnije će biti spreman tek za 2012. godinu. Znajući
Apriliu, a naročito nakon sam video fotku motora, mislim da će svi ostali biti u nevolji. Eto zašto cenim Apriliu - oni će napraviti sve motocikle, čak i one najmanje, uz isti visoki kvalitet i uz istu posvećenost detaljima. Verovatno da će jedina mana Aprilie RS4 biti cena. Ali, za tu informaciju ćemo morati još malo sačekamo.

Postoji više stvari koje će se promeniti zbog potpunog preuzimanja tržišta od strane četvorotaktnih mašina. Verujem da je jedna od posledica oživljavanje 250cc klase. Zašto? Potpunim nestankom 125cc 2-strokera nastaje vakuum na tržištu. Budući da novi 125cc četvotaktaši obično proizvode oko 10-15 KS na što na tržištu drumskih motocikala pojaviće se nestačica motocikala sa snagom od 20 - 40 KS (15-30 KW).
Motocikli sa motorom 250cc su idealni za popunjavanje ovog zapostavljanog segmenta . Honda se pridružila Kavasakiju i Hyosungu u ovom tržišnom segmentu svojim potpuno novim modelom CBR 250R i za očekivati je da će biti još novajlija u ovoj klasi - od strane Yamahe, Suzukija, a možda Aprilie. Tu su i glasine da KTM je priprema 250cc sportski naked bike (to će biti nešto kao stariji brat novom Duke 125). Kavasaki će biti pod velikim pritiskom da bi sačuva svoj presto u ovoj klasi, tako da je moguće da će i  Ninja 250R doživeti update u naredne 2-3 godine.


Među većim kubikažama dvotaktnih mašina nema odavno, može se slobodno reći decenijama, tako da tu nema šta da se priča. 

Nedavna ekonomska kriza koja i dalje drži pritiskom ekonomije u većini država je još jedan razlog zašto verujem da će 125-ice, a još više 250-ice, postati mnogo popularnije. Oni su jeftiniji za kupovinu i održavanje, ekonomični su i generalno je život sa njima lakši. Ne može se reći da su drumske rakete, ali su praktični, a mogu da budu i zabavni, pogotovo ako nemate nameru da se nadmećete sa motorima od 600 kubika. :)

Po mom mišljenju tu je i potpuna nestašica motocikala 250-600cc na tržištu, što je velika šteta.
Većini ljudi zapravo ne treba više od 60 konja, ali proizvođači nam danas ne daju mnogo izbora. Možete da birate između motora od 10-30 KS ili možete da izaberete nešto sto ima blizu 100KS. Između ovih vrednosti nema tako puno toga među drumskim motorima.

Novije 125-ice su mahom fini motorići - često vrlo kvalitetni, pogodni za učenje, a ujedno i za privlačenje još više ljudi da nam se pridruži u vožnji.
250, 400, 500 kubika... ovakve mašine mogu zadovoljiti dobar deo ljudi. Verujem da, uz solidan kvalitet i pristupačne cene, proizvođači mogu naprave dobar deal sa ovakvim mašinama. Mislim da je krajnje vreme. Kupci, pogotovo u polu-razvijenim (ili gore
J ) zemljama, poput ovih balkanskih, ne bi imali ništa protiv.

Jedna fotka za kraj - Kawasaki Ninja 400R za 2011. godinu, verzija za kanadsko tržište.
Za početnike, povratnike motorima, za one koji ne traže jače i za one kojima je bitna i ekonomičnost - više nego dobar! 



Nema komentara:

Objavi komentar